Türkiye’nin 2025 Süpermarkaları açıklandı

Türkiye’nin 2025 Süpermarkaları açıklandı

Yapılan araştırma için 3 bin 864 marka Superbrands kriterlerine göre değerlendirildi. Bu süreçte bin 267 marka “Süpermarka” adayı olarak belirlendi. Ardından, bağımsız sivil toplum kuruluşu temsilcilerinden oluşan Seçici Kurul oylaması sonucunda ilk 300 marka NielsenIQ tarafından halk oylamasına sunuldu. 300 marka için İstanbul, Ankara, İzmir’de, kadın-erkek dağılımı eşit olan 18-55 yaş ve tüm sosyo-ekonomik statü gruplarında 2 bin 1 tüketiciyle görüşme gerçekleştirildi. Tüketicilerin markalara 1 (en düşük) ile 100 (en yüksek) arasında bir puan verdiği görüşmeler sonucunda 150 marka, Superbrands barajını aşarak “Türkiye’nin Süpermarkaları” olmaya hak kazandı.

Bu yıl bir önceki araştırmada 73,75 olan Türkiye puan barajının 67,79 puana düştüğü, ancak barajı aşan marka sayısının ise 141’den 150 markaya çıktığı, halk oylamasına sunulan 36 kategoriden ise 26’sının barajı aştığı görülüyor. İlk 10 sırada yer alan markalara bakıldığında; Otomotiv (Mersedes-Benz, Volkswagen), Dijital Dünya (Google, Instagram), Havayolları/Lojistik/Taşımacılık (THY, Sabiha Gökçen Havalimanı), Beyaz Eşya/Küçük Ev Aletleri (Bosch, Samsung), Bilgisayar/Elektronik Eşya (Apple), Geleneksel Türk Lezzetleri (Kurukahveci Mehmet Efendi) kategorilerindeki markaların 1 veya 2 marka ile neredeyse eşit olarak yer aldığı görülüyor. 150 Süpermarkanın 70’i yerli, 80’i ise uluslararası markadan oluşuyor.

Superbrands Türkiye temsilcileri Dilek Koç ile Gürkan Kınacı’nın yanı sıra, NIQ (NielsenIQ+GfK) Türkiye Genel Müdürü, Doğu Avrupa, Orta Doğu ve Afrika E-Ticaret Başkan Yardımcısı Didem Şekerel Erdoğan ve NielsenIQ Stratejik Analitik & İçgörüler Direktörü Nur Serenli’nin katıldığı basın toplantısında, saha araştırmasının sonuçları açıklanarak, Süpermarkaların izinde sektörel bazlı tüketici algısı değerlendirmeleri paylaşıldı.

Superbrands Türkiye temsilcisi Dilek Koç araştırmanın verileri ışığında değerlendirmelerini şu sözlerle ifade etti: 

“Pandemi dönemi, peşi sıra başlayan savaşlar ve ekonomik sorunlar tüm dünyayı etkilediği gibi Türk tüketicisini de etkilemiş gözüküyor. Araştırmaya göre tüketicinin erişemeyeceğini düşündüğü ev veya araba alma gibi planları gözden çıkardığını, gelecek kaygısının etkisiyle evinde yaşamaya yöneldiğini görüyoruz. Ekonomideki değişim, tüketicilerin seçimlerine de yansımış durumda... Araştırma Türk halkının bugünü yaşamaya odaklı bir psikolojide olduğunu gösteriyor. Ayrıca işlevsel olan ve Türk tüketicisine yıllardır kendini kanıtlamış, geçmişten geleceğe köprü kurabilen markalar Süpermarka olmaya hak kazanmaya devam ediyor.”

NIQ (NielsenIQ+GfK) Türkiye Genel Müdürü, Doğu Avrupa, Orta Doğu ve Afrika E-Ticaret Başkan Yardımcısı Didem Şekerel Erdoğan, tüketicilerin yeniden tanımlanan değerlerine değinerek, ev odaklı bir yaşam tarzının, atıksız mutfak trendinin, stres yönetiminin, önleyici sağlığın, tasarruf ve planlı bütçenin ve kolaylık arayışının ön plana çıktığını belirtti. Erdoğan, “Tüketicinin bu eğilim ve arayışlarıyla bütünleşen marka ve iletişimlerin yakın dönemde başarı şansı daha yüksek olacaktır” diye konuştu.
“Araştırmada yoğunlukla yer alan ev temizlik, bakım ürünlerinin varlığını koruduğunu görüyoruz. Bu da tüketicinin hızlı iletişime geçtiği, güvendiği markalara önem verdiğini gösteriyor” diyen Erdoğan, Dijital dünyanın ilk gerçek yerlileri olarak tanımlanan ve Türkiye nüfusunun yüzde 24’ünü oluşturan Z kuşağına da değindi. 

Kadınların ev ve kişisel bakıma yönelik markalara, erkeklerin ise otomotiv markalarına daha yakın olduğunu görüyoruz. Araştırma genelinde “Superbrands Türkiye 2025” olarak seçilen 150 marka detaylı incelendiğinde; sektör, şehir, cinsiyet, yaş ve sosyo-ekonomik statü kırılımında aşağıdaki veriler öne çıkıyor:
Listede en çok markanın yer aldığı ilk üç sektörler sırasıyla:

20 marka ile Atıştırmalık (Bisküvi / Gofret / Çikolata / Dondurma / Sakız)

15 marka ile Kişisel Bakım ve Temizlik ürünleri

11 marka ile Dijital Dünya

İlk 10’da yer alan markalar sırasıyla:

Google, Mercedes-Benz, Volkswagen, Apple, Instagram, THY, Bosch, Samsung,
Sabiha Gökçen Havalimanı, Kurukahveci Mehmet Efendi

İllere göre ilk 5 marka:

İstanbul: Mercedes-Benz, Google, Volkswagen, Apple, Kurukahveci Mehmet Efendi

Ankara: Google, Instagram, Domestos, Dyson, Volkswagen

İzmir: Apple, Google, Arçelik, CarrefourSa, Mercedes-Benz

Cinsiyete göre ilk 5 marka:

Kadın: Google, Mercedes-Benz, Volkswagen, Instagram, Apple

Erkek: Mercedes-Benz, Google, Apple, Volkswagen, Instagram

Yaş gruplarına göre ilk 5 marka:

18-30 yaş: Mercedes-Benz, Google, Apple, Instagram, THY

31-43 yaş: Google, Mercedes-Benz, Volkswagen, THY, Instagram

44-55 yaş: Paşabahçe, Volkswagen, Aselsan, Google, Mercedes-Benz

SES gruplarına göre ilk 5 marka:

AB SES: Google, Mercedes-Benz, Apple, Volkswagen, Instagram

C1 SES: Mercedes-Benz, Google, Apple, Volkswagen, THY

C2 SES: Google, Volkswagen, Mercedes-Benz, Instagram, Kurukahveci Mehmet Efendi

DE SES: Google, Instagram, Mercedes-Benz, Apple, Paşabahçe

Diğer yaş gruplarına kıyasla 18-30 yaş grubunda; Mercedes-Benz, Apple, Instagram, İstanbul Havaalanı, Magnum, Tesla, Damak, Dalin, Sensodyne, Yemeksepeti, Carte D’or, Getir, Algida, Flormar, Elidor, Biletix, CarrefourSa, Falım, Vivident, Nestle Çikolata markalarının belirtilme oranı daha yüksek.

Diğer yaş gruplarına kıyasla 31-43 yaş grubunda; Google, Mercedes-Benz, Volkswagen, THY, Instagram, Apple, Kurukahveci Mehmet Efendi, Bosch, Paşabahçe, TOGG markalarının belirtilme oranı daha yüksek.

Diğer yaş gruplarına kıyasla 44-55 yaş grubunda; Paşabahçe, Aselsan ve Pimapen markalarının belirtilme oranı daha yüksek.

  Hibya Haber Ajansı